Bony a klid 2 – recenze

bony_a_klid_2_plakat„Já jsem všude zdejší.“

Československé drama z roku 1987 Bony a klid se vrací na velké pláno. Starou partu jsme opustili ve chvíli, kdy ji policejní anton odváží do vězení. Přemýšleli jste někdy nad tím, co dělají bývalí veksláci dnes? Kšeftíky s bony odvál čas a všichni se museli přeorientovat na nová podnikání. Režisér Vít Olmer nám ve snímku Bony a klid 2 ukáže, jestli zůstali věrní zločinu nebo začali sekat latinu.

Roman Skamene se vrací jako nezapomenutelný Bíny.Roman Skamene se vrací jako nezapomenutelný Bíny, na kterém se uplynulých 27 let nepodepsalo dvakrát pozitivně. I přes svůj ošuntělý vzhled láká turisty do jedné z pražských restaurací až do chvíle, kdy mu do rány přijde naivní mladíček z Mladé Boleslavi. Tak trochu déjà vu, nemyslíte? Martin (Jakub Prachař) je vystudovaný knihovník, který má tu smůlu, že si ho pod křídla vezme právě Bíny. Drobné kšeftíky, vykrádačky a podobně je brzy donutí stáhnout se do ústraní. Při hledání nových a nových úkrytů a fušek postupně a jakoby náhodou potkávají postavičky z prvního filmu. Takto prchají tak dlouho, dokud se nezaháčkují na zámku, kde naleznou nejen prachy, erotiku a knihy, ale i velké problémy a lásku.

Celý snímek je prakticky rozdělen do mnoha krátkých kapitol, vždy výstižně pojmenovaných (například Hajzldědci, Život na zámku, Consulting s.r.o., Odplata) a prošpikován záběry z prvního dílu. Vzhledem k tomu, že nás čeká pouhých 90 minut vyprávění, děje se toho poměrně hodně a potkáme i spoustu nejrůznějších postav i karikatur. Každá tak logicky nemůže dostat tolik prostoru, kolik by si zasloužila. Někdy to vadí více a někdy naopak vůbec. Stará herecká garda ukazuje to, co od ní očekáváme. A jak se předvedli nováčci? Mezi dvě výrazné dámy filmu bezesporu patří Julie Zugarová a česká Miss 2013 Gabriela Kratochvílová. První jmenovaná má jednoduchou úlohu, přilákat do kina více pánského publika a nic víc. Kratochvílová má trochu jiné ambice. Pokud jste podlehli předsudkům a mysleli jste si, že další misska se tlačí tam, kam nemá, budete velmi překvapeni. Role rebelky jí sedla a určitě by bylo příjemné, vidět ji i v dalších projektech.

Na Bony a klid 2 je velmi viditelný výrazný střih. Na jednu stranu to propůjčuje snímku určitou dávku dynamičnosti, ale na tu druhou i trochu nepřehlednosti. Jako by se tvůrci snažili nacpat do devadesáti minut dvakrát tak dlouhý film. Dočkáme se i spousty hlášek a vtipů (povedených i prvoplánových) trefujících se do českého politického dění, menšin…

Bony a klid 2 se stoprocentně zařadí k těm snímkům, který rozdělí publikum na dva tábory. Někteří budou vychvalovat jeho narážky na současné nejen politické dění, dávku nostalgie či hudební doprovod. Druzí si budou stěžovat na zkratkovitost, prvoplánovost a určitou karikaturovost. Jisté je ale jedno, tento film na sebe umí strhnout pozornost.

Kdo si hraje, nezlobí! Nebo ne?

bony_a_klid_2_foto_01

A tohle všechno jsem si koupil za bony…

bony_a_klid_2_foto_07

Synku, odvahu!

bony_a_klid_2_foto_11

45%

Bony a klid 2

Bony a klid 2 se stoprocentně zařadí k těm snímkům, který rozdělí publikum na dva tábory. Někteří budou vychvalovat jeho narážky na současné nejen politické dění, dávku nostalgie či hudební doprovod. Druzí si budou stěžovat na zkratkovitost, prvoplánost a určitou karikaturovost. Jisté je ale jedno, tento film na sebe umí strhnout pozornost.