Běž, chlapče, běž / Lauf Junge lauf – recenze

bez_chlapce_bez_plakat„Jmenuji se Ježíš Kristus. Pochválen buď Jurek Staniak.“

Některým  z vás se třeba už začaly zajídat dojemné historky z druhé světové války, ale to může znamenat, že jste otupěli vůči lidské snaze uchovat si jak život, tak důstojnost. Vynést na světlo příběh hodný připomenutí dokázal izraelský spisovatel Uri Orlev, původně pocházející z Polska. Do knihy Běž, chlapče, běž promítl skutečný život, byť ne svůj, nýbrž svého krajana a souvěrce Yorama Israela Friedmana.

Osmiletému Židovi Srulikovi (bratři Andrzej a Kamil Tkaczovi) se s pomocí vystrašeného, ale statečného otce podaří opustit Varšavské ghetto, bohužel v době, kdy do konce války zbývají dlouhá léta, a mnohý Polák si s radostí přilepší odchytem uprchlíka. Chlapec není bez naděje díky dětem v podobné svízeli a za pomocí laskavých duší, připravujících ho, aby se mohl vydávat za vzorného polského katolíka jménem Jurek Staniak.

Pokud se někomu podaří vypiplat zásadní prvky, snadno mu projde pár menších vad na kráse. Režisér Pepe Danquart charakterizuje všechny hvězdy příběhu jen velmi obecně, přitom však se každá z nich velmi zřetelně odhaluje skrze své činy vůči Srulikovi/Jurekovi a tak naplno definuje svůj charakter. Vzhledem k dějovému pokrytí tří let je navíc oslabena příběhová linie, podávaná nám v podobě cárů rozvleklých událostí. Žádný z oněch momentů naštěstí nevyzní naprázdno. Naopak každý je umocňován tvrdým realismem okolí, s jeho nádherou i bídou.

Danquart má cit pro rozsáhlý svět volné přírody.Danquart, jak je vidět, má cit pro rozsáhlý svět volné přírody, ale takové pozlátko by nebylo ničím, kdyby jej nedoprovázely čisté lidské emoce. Ani po této stránce nás tady nikdo nezklame. Tkaczovi doopravdy prožívají bolest i smutek a dokážeme jim věřit i starou dobrou vychytralost.

Jako ve všech skutečných jímavých vyprávěních je i Friedmanův osud plný nenapravitelných tragédií i povzbuzení k dalšímu boji. Následujme ho a uvědomme si nutnost používat vlastní životní sílu při kličkování mezi strastmi.

„…a tak jsem z naší vesnice přežil jenom já!“

bez_chlapce_bez_foto_03

„Vylez, chlapče, vylez!“