Škatuláci / The Boxtrolls – recenze

skatulaci_plakatKonečné řešení pro nejmenší.

Studio Laika učinilo v nedávných letech záslužný čin, když do světa vypustilo hororový animák Norman a duchové. Nezopakovalo sice úplně své předchozí vítězné tažení s Koralínou a světem za tajnými dveřmi, temným příběhem od Neila Gaimana, ale určitě zasáhlo nejedno dítě i dospělého svou originalitou, poctivou řemeslnou prací a ochotou nešetřit ani nervy mrňousů. Odradit mohla úpěnlivá snaha o ponaučení, v čemž ještě dál zacházejí Škatuláci.

Pohádka, volně založená na knize Here Be Monsters od Alana Snowa, nás vezme na výlet do Sýrečkova, kde spolu s ostatními opulentními šlechtici vládne ne zrovna inteligentní lord Hermelín. Posedlost sýry by všem měla zajistit čistou hlavu a chuť do života,  kdyby se všichni nebáli podzemních zrůdiček, podle nichž se snímek jmenuje. Ti před deseti lety unesli dítě inženýra Trapshawa a sám slavný průmyslník také vzápětí zmizel. Na jejich odchytu si pomalu buduje politickou kariéru deratizátor Archibald Chňapal se třemi pochopy. Ovšem brzy nám bude jasné, že oškliví tvorové proti lidem nic nemají, dokonce mezi nimi vyrůstá chlapec jménem Vejce (u Škatuláků se jmenujete podle krabice, již si oblékáte). Snad s pomocí Hermelínovy trochu zvrácené dcery Winnie zachrání alespoň některé své kamarády z Chňapalových pazour.

Laika už poněkolikáté složí drobný hold svým dříčům.Postavičky jsou to nezapomenutelné, bohužel jsme je všechny v mnoha obdobách asi už viděli. Přesto je můžeme s radostí na dvě hodiny přijmout za své přátele, už jen proto, že jejich osobnosti, jakkoliv trochu prvoplánové,  dostanou vždy šanci zazářit v nějaké té vrcholné scéně, ať už je to Chňapalova až groteskní megalomanie spojená s tělesnými problémy nebo první večírek, na nějž zavítá Vejce. Stačí si na ně jen počkat. Navíc zde nalezneme i překvapivější účastníky děje, třeba Chňapalovy asistenty s rozdílnými životními postoji. 3D stop motion animace jako vždy spojuje autenticitu hliněných modelů se schopnostmi nejmodernějších strojů. Laika už poněkolikáté složí drobný hold svým dříčům, kteří se s technickou stránkou věci museli piplat. Vytvořili tím podklad pro svět, kde může být  ošklivost roztomilá, ale zrůdnost parádně odpudivá. Sýrečkov se svou obydlenou kanalizací a technickými udělátky Škatuláků jistě učaruje spoustě dětských duším.

Příběh situovaný do těchto kulis se potýká se stejným nedostatkem jako jeho hrdinové. Prochází sice řadou zvratů, ale dospělý doprovod cílového diváka bude schopen každý z nich předem vytušit, tudíž nebude nikdy překvapený. Na druhou stranu, zůstává studio věrné další ze svých tradic, totiž uchopení poměrně infantilní látky a její vylepšení hlubšími emocemi, náznaky strachu a smutku,  schopnými zaskočit i otrlejšího rodiče. Díky tomu se taková bouře klišé vyhýbá zapomnění, kam můžeme s klidem poslat třeba Království lesních strážců nebo španělský snímek Justin: Jak se stát rytířem. Pro ty otrávenější může být malou útěchou ne zrovna typický konec hlavního padoucha.

Animák je protkán výraznými politickými motivy. Zcela jasně je nám předkládána alegorie na xenofobii i genocidu. Posiluje se tak naše citová účast, jenže příběh to nutně zplošťuje a narace se vždy snaží o maximální jednoduchost. Proto budou naše děti zavedeny do světa, kde utlačované menšiny nikdy nemohou udělat nic špatného, běžní občané působí jako neuvěřitelně manipulovatelní a všechny postavy v jedné ze závěrečných scén musejí být patrně slepé…

Škatuláci používají všechny ověřené postupy, přidávají něco svého a zdaleka se vyhýbají kýči. Obsahově nejsou sice zas až tak odlišní od většiny dnešních dětských příběhů, ovšem jejich hlas nelze v davu přeslechnout. Český dabing sice Chaňapalovi odebral projev Bena Kingsleyho, ale nadělil mu za něj Ladislava Županiče.

No tak, na rozdíl od Mauglího vyrůstal alespoň v civilizaci.

skatulaci_foto_18

Jde k vám trapný napodobovatel krysaře z Hammelnu.