Bezva ženská na krku – recenze

bezva_zenska_na_krku_plakat“Máma říká, že táta vymetá víc hospody než komíny.”

Od českých filmů je lepší moc neočekávat, ale čas od času se naštěstí najde sympatická výjimka. Eliška (Petra Hřebíčková) je profesionální manželka, její muž (Jiří Langmajer) je pro ni středobodem světa. Takže když ji požádá o rozvod, musí si dát život dohromady od základů. Vlastní děti nemá, proto se rozhodne vrátit ke svému původnímu vzdělání učitelky a věnovat se tak alespoň potomkům jiných. K tomu se odstěhuje na vesnici a její život se tak obrátí vzhůru nohama. A i když má mužů plné zuby, musí s jedním rovnou bydlet, a to s nevrlým hrobníkem (Ondřej Vetchý). Sice je snímek plný klišé, ale přesto se na něj kouká hezky a rozhodně je čemu se smát.

Postavy jsou samozřejmě trochu nadsazené, ale ne absurdní, a jsou sympaticky vystihnuté, takové hezky české. Příjemná Petra Hřebíčková, kterou si užijeme v hlavní roli, doteď moc příležitostí neměla. Má výrazný obličej a nepůsobí jako úplná slepice, jak by se mohlo zdát podle směřování příběhu (městská holka se stěhuje na podpatcích a s naleštěnými kufry do hospodářství u hřbitova). Její postava se s vesnickým životem a neútulným zázemím popere celkem dobře. Rozhodně nechodí se zacpaným nosem kolem hospodářských zvířat.

Ondřej Vetchý s přehledem zvládne mrzouta, co nenávidí svět, a stejně tak věříme jeho přitroublému úsměvu a rozzářeným očím, když před půvabnou blondýnkou pookřeje. Jeho komplikovaná minulost je asi až moc komplikovaná, ale alespoň není povrchní postavou. On i jeho postava jsou velcí sympaťáci, a onen očekávaný happy end mu přejeme.

Ano, zní to naivně, ale proč si trochu hřejivé naivity na podzim nedopřát.Miroslav Táborský v roli bodrého starosty nás uvede do vřelé atmosféry vísky, a snaží se zajistit, aby mu fungovala nejen malá školička, ale i spokojené vztahy mezi “jeho” vesničany. Veronika Khek Kubařová a Pavla Tomicová jsou typické vesničanky a jejich role se nepovedly o nic méně. Václav Postránecký odvádí svůj standardní výkon, nepřekvapí ani neurazí. Nečekané postavy přináší lesbické duo Terezy Kostkové a nekompromisní Jenovéfy Bokové, která se prostě v žádné roli neztratí.

Poselství je samozřejmě jednoduché, že se musíte umět se životem porvat i po rozvodu, že láska se nemá zatracovat, a měli bychom na sebe být hodní a milí a držet při sobě. Pak nám bude všem dobře. Tak to nefunguje, ale proč se u něčeho podobného neodreagovat, když ten svět za zdmi kinosálu takový nemáme? Ano, zní to naivně, ale proč si trochu hřejivé naivity na podzim nedopřát.

Film je sice předvídatelný, postavy nepřekvapí, spousta věcí se mohla vypustit, známí herci předvádí to, co vždycky… Ale! Má pohodovou atmosféru, spoustu skvělých hlášek, a nepobaví se snad jen nabručený nekňuba. Velkou výhodou je, že vtipné scény jsou univerzální, zabaví příjemně mužské i dámské publikum. Navíc působí přirozeně a dialogy nešustí papírem. Bezva ženská na krku je tak nakonec přece jen celkem bezva.

„Vám nejede elektrika?“

bezva_zenska_na_krku_2016_foto_13

„Čeká tě kremace!“