Recenze Peter Pan a Wendy: Další z Disneyho pokusů o live-action adaptaci úspěšného animáku pohořel na výkonech dětských herců

Vydejte se do Země Nezemě.

Příběh Petra Pana, Wendy, kapitána Hooka, víly Zvonilky a ztracených chlapců v bájné Zemi Nezemi zná snad každý. Nejznámější je bezesporu animák z roku 1953 vzniklý na motivy knižní předlohy. Od té doby vzniklo již několik filmových verzí příběhu (včetně kresleného pokračování v roce 2002) – nejznámější jsou určitě Hook, hraný Peter Pan z roku 2003, Hledání Země Nezemě a prequelový snímek pojmenovaný Pan. Tentokrát se nám dostává klasické Disney live action verze, které si studio v posledních letech opravdu oblíbilo, a důkazem jsou hrané adaptace pohádek jako je Popelka, Aladin, Mulan, Kráska a zvíře, Lví král nebo Kniha džunglí.

I zde se zpočátku příběh drží velmi pevně animované předlohy a kopíruje ji téměř slovo od slova. Od druhé půlky v něm však nalezneme i plno změn oproti původnímu snímku – některé k lepšímu, jiné zas až tak moc ne. Nejvíce diskuzí, ještě před samotným uvedením snímku na Disney+, vyvolala inovace vizuálu víly Zvonilky, která je zde černoškou. I když pro mnohé jde o neprominutelné přetvoření oblíbené postavy, tak to zde opravdu v ničem nevadí a její představitelka Yara Shahidi podává velmi solidní výkon. V podobném duchu pak došlo k „progresivnímu“ převratu v řadách tzv. Ztracených chlapců, kteří teď už jsou spíše tzv. Ztracenými dětmi, neboť se v jejich tlupě nachází jak chlapci, tak dívky. Ono to sice opět nijak nevadí, ale zrovna v tomhle případě to trochu zabíjí pointu z původního filmu, kde to byli právě chlapci, protože bylo řečeno, že dívky se tak snadno neztratí a jsou vyspělejší.

Příkladem velmi kladné změny je zobrazení Indiánů, které je v kresleném Peteru Panovi, mírně problematické, zde jsou však pojati s citem a chyby udělané v 70 let starém filmu jsou napraveny. Potěší také urovnání poměrů mezi dámskými postavami (Wendy, vílou Zvonilkou, Tiger Lily a mořskými vílami), které se aktivně navzájem nenáviděly ve snaze zalíbit se Peteru Panovi a „vyhrát“ v konkurenci. Zde však dívky spolupracují a drží pospolu, což je vítaná progresivní změna. Pozitivní je i prohloubení vztahu Petera Pana a kapitána Hooka – jejich propojení dostává najednou hloubku a background, který překvapivě dává smysl.

Kdo pamatuje barevnou fantaskní zemi z animáku, bude zklamán, neboť Země Nezemě je zde taková nebarevná, zvláštní a až příliš realistická.Co naopak moc nefunguje je zobrazení Země Nezemě, která je zde zkrátka jedním slovem nudná. Kdo pamatuje barevnou fantaskní zemi z animáku, bude zklamán, neboť Země Nezemě je zde taková nebarevná, zvláštní a až příliš realistická. Díky tomu pak scény s piráty a kapitánem Hookem nepůsobí jako dětské dobrodružství, ale připomínají spíše Piráty z Karibiku. I samotný Hook není takový, jak ho pamatujeme z animáku, i když Jude Law podává silný výkon, ale po vizuální stránce svou předlohu zkrátka moc nepřipomíná – chybí mu objemné černé vlasy, výrazný úzký knír i nápaditý sytě červený kostým/šaty. Zkrátka na hranou verzi Hooka v podání Dustina Hoffmanna ve filmu Hook prostě nemá, což je škoda, protože potenciál tu jistě byl (i vzhledem k obsazení Lawa).

Největší minusem je však slabý výkon představitele titulního Petera Pana. Alexander Molony zkrátka bohužel neumí moc hrát – jeho přednes je dřevěný a postrádá emoce. Z plejády současných dětských herců šlo určitě najít lepší volbu a je škoda, že tvůrci zvolili takhle nešikovně.  O moc lepší není ani zbytek dětských herců, kteří prostě nejsou nijak výrazní a neodvádí moc kvalitní práci. Snad jediná, kdo stojí za pochvalu, je Ever Anderson coby Wendy. Anderson, jakožto dcera herečky Milly Jovovich a Paula W.S. Andersona, dokázala své herecké dovednosti už jako mladá Natasha Romanoff ve snímku Black Widow, a nezklame ani zde a ve změti zmíněných dětských herců svým výkonem jednoznačně vyčnívá.

V neposlední řadě stojí za zmínku i hudební doprovod. Zde tvůrci skoro úplně opomíjejí veškeré muzikálové momenty z původního filmu, což je škoda, nebo by byly vítaným oživením. Najdeme tu akorát pár piráty zpívaných námořnických písní, které jsou sice dobře odvedené, ale bohužel nezapadají do celkového tónu příběhu a působí v něm (bez ostatních hudebních scén) trochu zvláštně.

Peter Pan a Wendy je v závěru zajímavou podívanou, která má však plno much. Od nudné Země Nezemě, podivného kapitána Hooka přes opravdu špatný výkon titulního protagonisty. Naopak potěší prohloubení vztahu mezi Peterem Panem a Hookem, odstranění problematických částí původního příběhu, jako bylo zobrazení Indiánů nebo vztahy mezi dívkami a mírné rozvinutí příběhu a jeho závěrečné pointy. Dohromady je tak Peter Pan a Wendy průměrnou hranou adaptací, skrze kterou si Disney může odškrtnout další snímek na svém seznamu klasických animáků, které (ne)potřebují předělat na live-action verzi.

Trocha vílího prachu udělá zázraky!

Peter Pan a Wendy
(Foto: Walt Disney Pictures)