Recenze: Jako v bavlnce nám ukáže mafii v domovech důchodců

Jako v bavlnce… aneb prodavači hrnců povýšili!

Obchod s bílým masem už neletí, obchod s důchodci je mnohem zajímavější a navíc legální. Alespoň v podání Marly (Rosamund Pike). Její kariéra profesionálního zákonného zástupce a opatrovníka jí umožňuje převzít kontrolu nad movitými penzisty. Ať už se jim to líbí nebo ne. Marlina síť zkorumpovaných lékařů a ředitelů domovů důchodců dokáže staříky znesvéprávnit, bezpečně uklidit do zařízení, kde se k nim už nedostane rodina, kdyby o to snad měla zájem, a následně rozprodat jejich majetek a vysát bankovní účty. Vše oficiálně použijí na pokrytí nákladů svých fantastických služeb. Ďábelsky snadné! Klienty pak čeká zbytek života v lehce nadstandardním vězení, v případě nespokojenosti pod notnou dávkou sedativ. Pike už ve Zmizelé dokázala, že role krásných potvor jí sedí dokonale a v ideálním světě by neměla hrát nic jiného.

Do rozjetého příběhu naskakujeme, když Marla jako lvice narazí na novou, velmi šťavnatou kořist. Jennifer Peterson (Dianne Wiest) vypadá příjemně movitě, zdá se, že nemá žádnou rodinu, a pokud se jí něco přihodí, nikoho to nebude zajímat. Naprosto ideální oběť. Perfektně vitální paní tedy doktorka označí jako neschopnou samostatného života a soudce už vypisuje potřebné papíry, aby mohla Marla nebohé, senilní, zmatené paní pomoci k lepšímu životu. Jenže Jennifer není tím, kým se zdá. Ve skutečnosti je tu někdo, komu na ní velice záleží. A ten někdo je Roman (Peter Dinklage), nebezpečný mafián (jako by snad existoval nějaký bezpečný, že?), před kterým se každému klepou kolena. Takže nenasytná potvora teď dojede na svoje chování, říkáte si? Kdepak, to mafie vůbec netuší, s kým má tu čest.

Více černých vtípků, trochu více se vyhranit a dialogy opepřit, to by filmu slušelo víc.Je těžké si tu oblíbit nějakou postavu, protože jsou to všichni zlomyslní gauneři. Ale musíte mít rádi způsob, jakým je Pike, Dinklage a Wiest ztvárňují. Oni si své role užívají a vy si pohled na ně pravděpodobně vychutnáte stejně, tedy pokud je to váš šálek kávy. Na drama je Jako v bavlnce příliš lehkovážné, ale na komedii zase bez humoru. Více černých vtípků, trochu více se vyhranit a dialogy opepřit, to by filmu slušelo víc. Třeba u scény rozhovoru s mafiánským právníkem se k této zábavě dostáváme nejblíže.

Doprovodí nás skvělý soundtrack. Některé scény vypadají jako hudební klip, ale místo toho, aby nás kamera provázela vilou plnou sexy modelek v bikinách s rapery se zlatými řetězy na krku, vidíme naleštěné domovy důchodců se sterilními společenskými místnostmi, chřadnoucími nadrogovanými obyvateli a nepřirozeně nadšeným personálem v uniformách bez poskvrnky.

I když na začátku to vypadá, že půjde o souboj mozků, plný úskoků a na pokraji legálních postupů, celkem brzy se přejde do fyzické agrese. Což je… intelektuálně méně uspokojující. Ano, prvotní podvod je téměř šokující a promyšlený, ale další události, ať už je má na svědomí jedna či druhá strana, jsou improvizované a hrdinové je řeší za pochodu, takže ani nemáme nárok očekávat něčí mistrovský plán. Poučení? Snad každý systém se dá zkorumpovat, zmanipulovat a zneužít. Za bohulibější činností se může skrývat kalkul a nebezpečí pro ty, které má chránit. Hlubší myšlenky ale nehledejte, ať už se snímek tváří jakkoli, jde tu hlavně o zábavu, byť trochu zkaženou.

Scénář si dal dost záležet, aby diváky děj stále překvapoval a byl poměrně těžko předvídatelný, bohužel sám sebe klidně několikrát shodí spoustou klišé jako je nesmrtelnost hlavních postav. Pokud vás, mafiána, přechytračí pomalu sociální pracovnice, tak si asi raději zrušte živnost a běžte dělat něco jiného. Škoda, že děj není tak důmyslný, jak by měl být. Ve finále tak úplně nevíme, jestli koukáme na blbé lidi, kteří dělají chytré věci, nebo chytré lidi, co dělají pitomosti.

„Na mě jsi krátká děvenko, i když se to nezdá!“

Jako v bavlnce(Foto: Netflix)

„Patříte mně a všechno, co je vaše, je teď moje. Babi.“