Recenze: Flash má překvapivě jímavou zápletku a spoustu nabušené akce

Cestování v čase a paralelní světy.

To si užije Barry Allen alias Flash. Nejrychlejší muž na světě se vrací po svém dobrodružství v Lize spravedlnosti ve svém vůbec prvním samostatném filmovém příběhu silně inspirovaném komiksem Flashpoint. V něm Barry překonává hranice svých superschopností a používá svou superrychlost, aby napravil křivdu z minulosti. Nabourá tím však hranice časoprostoru a jeho činy mají katastrofální následky, které může odčinit pouze on. Není na to však úplně sám, pomáhá mu i jeho paralelní já a trochu jiná verze Batmana.

Tak se představuje nový snímek z dílny DC, tentokráte vzniklý pod taktovkou Andyho Muschiettiho (To, To Kapitola 2). Samotný scénář, na kterém se ze začátku podílelo několik scenáristů, ale v závěru má na něm ojedinělou zásluhu Christina Hodson (Birds of Prey), je velmi povedený a má poutavý děj. Zápletka funguje dobře, byť je až překvapivě moc podobná zápletce nedávného animáku Spider-Man: Napříč paralelními světy. Aniž by došlo k vyspoilerování obou filmů, jde v podstatě o to, že oba hrdinové se potýkají s paralelními světy (což je celkem zjevné) a jsou postaveni před podobný problém. Navíc oba filmy probírají stejná rodinná témata a řeší podobnou zápletku.

Z příběhového hlediska pak má celá podívaná spád a nabízí plno silných momentů. Najdeme zde také spoustu nejrůznějších narážek na DC komiksy i předchozí filmy, se kterými se pojí četná, a často dost překvapivá, camea. Za zmínku pak také stojí i originální vysvětlení paralelních světů, které ve snímku nabídne Michael Keaton. Jeho paralela se špagetami je dosud nejsrozumitelnějším filmovým výkladem mnohovesmíru.

I přes tato seriózní témata a poměrně dojemnou závěrečnou pointu, se tu najde opravdu dost humoru. Flash je totiž především a hlavně komedií. A většina vtipů je povedená a baví, za což z velké části vděčí i hercům a jejich přednesům. Veškeré hlášky jsou navíc na místě a působí přirozeně a nenuceně.

Herecké obsazení je skutečně highlightem celé podívané, především pak Ezra Miller v hlavní roli.A herecké obsazení je skutečně highlightem celé podívané, především pak Ezra Miller v hlavní roli. Ten podává skutečně komplexní a výrazný výkon. Miller se zde nachází ve dvojroli jako původní Flash a Flash z paralelního světa. Obě tyto postavy jsou od sebe diametrálně odlišné, a to právě díky Millerovu provedení. Při jejich interakci na plátně máme skutečně pocit, jako by šlo o dvě oddělené postavy, i když je to tentýž herec. Miller opravdu dává do svého výkonu vše a na výsledku se to velmi kladně podepisuje.

Dobrou oporou mu je i Michael Keaton, který se vrací na plátna jako Batman. A Keaton si svůj návrat značně užívá, což je znát z jeho přednesu. Jeho dikce a vyjadřování je nachlup stejné jako před více než třiceti lety, čímž přináší do snímku vlnu nostalgie. Keaton je skvělým Batmanem pro tento snímek a jeho návrat je skutečně vítaný. Na svůj věk (71 let) pak Keaton překvapí i svou fyzičkou, protože v některých momentech působí, jako by určité kaskadérské kousky dělal sám. V neposlední řadě je pak nutno zmínit i Sashu Calle v jejím celovečerním debutu coby Supergirl. Calle odvádí kvalitní práci a zachycuje dobře podstatu Supergirl.

A pokud jde o nějakého hlavního záporáka, tak toho tu moc nehledejte. Sice se tu vrací Generál Zod, ale ten není tolik podstatný, je tu spíš, jen aby měli hrdinové aspoň na chvíli proti komu bojovat. Ono to může zprvu působit poněkud zvláštně, ale když divák pochopí pointu filmu, tak to začne dávat smysl – velký záporák nebyl nikdy potřeba, centrální zápletka je kolem něčeho jiného, a to je osvěžující přístup.

Na první dobrou pak upoutají zajímavé vizuály, které jsou v mnoha ohledech opravdu zvláštní. Najde se zde totiž spoustu momentů, ze kterých je až okatě znát, že jde o CGI (například při Flashově běhu, zobrazení kápí Batmana i Supergirl, Batmanova počáteční akční scéna apod.), jako by se to ani nesnažili zakrývat. Zkrátka vizuální efekty mnohdy skutečně nepůsobí ani trochu realisticky, ale zdá se jako by to byl záměr. Jako by si tvůrci řekli, že se nebudou přehnaně snažit, jde přece o fantaskní superhrdinský film, a ono to kupodivu docela funguje, protože i díky tomu spousta scén působí jako by byla vystřižena ze stránek komiksů.

Není to však tak, že by veškeré CGI působilo takhle podivně kostrbatě. Najde se tu spousta vizuálně působivých momentů, jako třeba Flashovy momenty ve Speed Force, veškeré zpomalené scény, zobrazení paralelních světů a multiverse, prvotní záchrana padajících miminek nebo všechny velké bitky plné výbuchů. Ano, veškerá akce je těžce CGI (možná až na pár výjimek) a ve finálním klimaxu se jako vždy (jako u všech komiksových snímků) jedná o změť efektů – zde to však vše dává tak nějak smysl, vzhledem k Flashovým schopnostem.

Z vizuálního hlediska je pak potřeba zmínit i práci kamery. Kameraman Henry Braham nabízí plno zajímavých úhlů záběru, především pak při zmíněné akci, čímž také dotváří onen správný komiksový feeling. Najde se tu však i pár podivných záběrů, především na Flashův kostým, ve kterých má z nějakého zvláštního důvodu prominentní prostor jeho pozadí a rozkrok. Toto si tvůrci zkrátka mohli odpustit.

Nakonec je pak nutno zmínit i hudební doprovod, za kterým stojí Benjamin Wallfisch, který se podílel například na Shazamovi! nebo Hellboyovi z roku 2019. Jeho skladby dobře doplňují atmosféru snímku. V soundtracku pak nechybí ani jednotlivé znělky superhrdinů, které doplňují jejich příchod na scénu (velice nostalgické je téma Keatonova Batmana). Kromě toho se tu pak nachází i plno popových skladeb, které mnohdy příjemně osvěžují akční scény.

V závěru je Flash povedeným snímkem, který překvapivě patří k tomu lepšímu, co DC v posledních letech vytvořilo. Zápletka (která se možná po zhlédnutí animáku Spider-Man: Napříč paralelními světy nebude zdát tak originální) baví a silně se inspiruje komiksovou předlohou Flashpointu. Komiksové jsou v mnoha ohledech i vizuály, které jsou často až okatě CGI a ani se nesnaží působit realisticky, ale nějakým zvláštním způsobem fungují. Největší tahákem je však bezesporu Ezra Miller v povedené dvojroli, se kterou si poradil nad očekávání a předvedl, že zkrátka umí hrát – obě jeho postavy působí jako oddělené entity a jako by každou hrál někdo jiný. Dlouho očekávaný Flash tak ve spoustě ohledech předčí mnohá očekávání. Je to zkrátka příjemný a pohodový snímek, který potěší hlavně fanoušky DC.

Tak tohle video bude mít na TikToku milióny zhlédnutí!

Flash (2023)
(Foto: Warner Bros. Pictures)