Recenze Vánoční hrad: Jednoduchý romantický příběh si na nic nehraje a nabízí únik od reality během svátků

Nenávist má často nebezpečně blízko k lásce.

Slavná americká spisovatelka Sophie Brown čelí skandálu kvůli své poslední knize. Než se to přežene, rozhodne se raději zmizet do skotského městečka Dun Dunbar. Zalíbí se jí tamní hrad, ke kterému ji váže rodinná historie. Když ho chce koupit, narazí však na nelibost jeho vlastníka – vévody Mylese. Ten se ji snaží všemi možnými způsoby od koupi odradit, protože ho nechce prodat cizinci. Počáteční nesnášenlivost mezi nimi se ovšem postupně mění v něco zcela jiného…

Herečka Brooke Shields už nějakou dobu není onou okouzlující vílou z Modré laguny. Dostala však, stejně jako její postava, druhou šanci zazářit v hlavní roli v odlehčené vánoční romanci. Sophie hledá po rozvodu a veřejné ostudě místo pro svůj nový začátek. S tím se bezpochyby dokáže ztotožnit velké množství žen, ale nejspíše bude chvíli trvat, než s ní začne divák sympatizovat. Protože jak to říká v jedné scéně Myles – všude je jí plno, což je občas otravné. Britský herec Cary Elwes (Myles) vás navzdory své zatvrzelosti a nepříliš milému chování naopak uchvátí celkem snadno, jelikož dává hned tušit, že je to v jádru správný chlap. Zvláště jeho skotský přízvuk je naprosto dokonalý.

Aby Sophii nebylo v cizím prostředí smutno, dělá jí společnost pletařská skupina. A věřte, že takové kamarády by chtěl mít každý. I když jsou charaktery jednotlivých členů pouze naznačeny, plní svou funkci dost dobře. Vytváří okrajové minipříběhy, aby hlavní děj nebyl příliš strohý. Scény s Maisie, Helen, Rhonou a Angusem jsou navíc ještě celkem zábavné. Ačkoliv úplně nejlepší jsou v tomto ohledu ty s pejskem Hamishem.

Trend natáčet romantická díla na evropských panství se evidentně rozmáhá čím dál tím více.Do popředí jsou dávány především vnitřní motivace postav. Vnější aspekty jsou sice zhruba nastíněny, ale na celkový děj nemají velký vliv. Dozvíme se, že hrad není v příliš dobrém stavu a údržba o něj je dost náročná. Agentka hrdinky na ni zase tlačí kvůli dalšímu pokračování knižní série. Sophie se těmito starostmi však téměř vůbec nezaobírá. Ani se moc nesnaží naučit, jak se má starat o hrad, i když má obsahovat rozsáhlé pozemky a větrnou farmu. Všechno je nakonec sluníčkové a nějak se to samo záhadně vyřeší.

Motiv toho, že se žena sama vydá do neznámého prostředí, aby zde při hledání sama sebe našla nečekaně i svou životní lásku, se vyskytuje hned v několika filmech, které se tomuto podobají. Zmiňme například Prázdniny (2006) s Cameron Diaz a Kate Winslet, Vánočního prince (2017) s Rose McIver a Benem Lambem či sérii Princezna z cukrárny (první díl z roku 2018) s Vanessou Hudgens. Všechny mají za úkol především navodit příjemnou atmosféru během vánočních svátků a poskytnout fantazijní únik před starostmi. Tím pádem se věnuje pozornost spíše rozpoložení postav a na problémy se zapomíná. Trend natáčet romantická díla na evropských panství se evidentně rozmáhá čím dál tím více.

Důležitou součástí, kterou vás snímek neuvěřitelně vtáhne do děje, jsou reálné skotské lokace. Pohledy na různá panství (Inveraray Castle, Dalmeny House, Tantallon Castle), stylovou obec Culross (natáčel se zde i populární seriál Cizinka) a nespoutanou skotskou přírodu jsou prostě k nezaplacení. Pokud máte k těmto věcem blízko, pravděpodobně se budete chtít ihned vypravit na výlet do Skotska.

Ačkoliv se Vánoční hrad bez nejmenších pochyb může zařadit mezi vánoční filmy plné kýče a klasických klišé, nejspíš se vám zalíbí. Brooke Shields se úspěšně a prapodivně lehce vyrovnává se všemi životními problémy a s na první pohled nerudným Cary Elwesem. Jednoduchý romantický příběh jde ruku v ruce s líbivými pohledy na skotskou přírodu a památky. Během svátečního období nabídne snímek příjemné odlehčení a zahřeje diváka na duši. A ani si nehraje na nic víc, ale je tím, čím se na první pohled zdá. Jestliže jsou tvůrci upřímní a vědí, kam chtějí směřovat, někdy to zkrátka na takovouto vánoční jednohubku stačí.

Pořádně to tu rozjedeme ve skotském stylu!

Vánoční hrad
(Foto: Netflix)