Recenze: Když promluvila je mrazivý a zároveň decentní snímek o strašných věcech

Tak trošku detektivka s novinářkami v hlavní roli.

Režisérka Maria Schrader zpracovala příběh novinářek z New York Times Megan Twohey (Carey Mulligan) a Jodi Kantor (Zoe Kazan), které ve svém článku vystoupily proti oceňovanému filmovému producentu Harveymu Weinsteinovi. Prolomily dekády mlčení o zneužívání v Hollywoodu a filmové produkci obecně, neboť film od začátku upozorňuje na fakt, že tu není jen jeden zloduch, ale mnohaleté zneužívání jeho moci Weinsteinovi procházelo díky spoustě dalších lidí, kteří mu to umožnili, kryli ho, zakrývali stopy a umlčovali oběti. Díky tomuto filmu uvidíme mravenčí práci za celým příběhem. Je také příjemné, že toto téma se připomíná (protože to bude potřeba stále) až nějakou dobu poté, co se přes svět přehnala vlna hnutí #MeToo. Přesto, že tento skandál ji pomohl odstartovat. Rozčeřené vlny se trošku zklidnily a můžeme nyní tento příběh vstřebat s odstupem a chladnou hlavou. Vyslechnout si příběhy obětí, které byly tak dlouho umlčovány.

Je velmi decentní a události zachycuje s velkou pokorou a jen občasnou teatrálností.Podíváme se za oponu, jak k odhalení skandálu došlo, jak dvě novinářky bezradně hledají mezi zlomenými oběťmi někoho dostatečně odvážného, kdo promluví. A musí plně respektovat přání těch, které se příliš bojí. Twohey a Kantor vnímají svou práci ještě vážněji proto, že jsou samy ženy a matky dcer. Snímek otevírá bolestivé téma, které se nedá považovat za zrovna příjemnou podívanou, ovšem může nás jedině překvapit, protože je velmi decentní a události zachycuje s velkou pokorou a jen občasnou teatrálností (třeba když si jedna osoba doslova myje ruce od špíny a pak se vydává směrem k východu).

Některým lidem možná už slova “mí tů” hnou žlučí, ale nemůžeme se k tématu otáčet zády, protože postoj k sexuálnímu násilí je stále celkem benevolentní. Výpovědi (a úmysly) obětí jsou zlehčovány, mají strach ze zostuzení, o to větší strach, když se mají postavit proti mocnému člověku. Film také otvírá diskuzi, co vůbec vnímáme pod pojmem sexuální násilí. Všem divákům by to mělo pomoct si uvědomit, jak naivní, zranitelné a manipulovatelné mohou být mladé dívky a v jakém světě si přejeme, aby vyrůstaly naše děti, ať už jakéhokoli pohlaví.

Scény ze soukromí novinářek nemají pro film vždy až takový přínos, ale podtrhují skutečnost, že jsou to obyčejní lidé, kteří aby změnili svět k lepšímu, musí obětovat trochu vlastního rodinného štěstí. Mulligan i Kazan odvedly ve svých rolích skvělou práci, stejně tak vynikne Patricia Clarkson, Andre Braugher a především Samantha Morton, jejíž krátký výstup má na diváka silný dopad. Ztvárnění samotného Harveyho je důmyslné a svým způsobem vtipné. Tenhle film dokázal, že i když koukáte někomu jen na zátylek, může působit démonicky.

Je třeba složit poklonu, jak decentně a s úctou jsou znázorněny výpovědi obětí, které jsou podkresem záběrů hotelových pokojů, chodeb… Díky tomu se soustředíme na samotnou výpověď a vlastní slova. U této látky není potřeba nic přidávat, dramatizovat a pokrytecky zveličovat. Ale protože se snímek až příliš snaží být srozumitelný pro každého, někdy je příliš doslovný a vysvětluje nám i to, čeho jsme se sami dovtípili.

I když známe konec příběhu, Když promluvila je napínavá podívaná a výtečné komorní drama s nádechem detektivky. I přes vážnost tématu není atmosféra snímku příliš depresivní a nebudeme z kina odcházet naprosto sklíčení, přesto je film natočen s velikým respektem a dodává důstojnost obětem, které ji před lety kvůli jednomu monstru ztratily.

„Vždycky se dovolám jenom robotovi.“

Když promluvila
(Foto: Universal Pictures)