Recenze Jeden život: Tenhle příběh sice každý zná, ale i jeho nejnovější zpracování je jemné pohlazení po duši

Život Nicholase Wintona.

Tuhle historickou postavu zná snad každý. Na začátku druhé světové války zachránil stovky českých dětí, které postupně transportoval do Velké Británie. Za tento hrdinský čin se Nicholasi Wintonovi dostalo nejvyšších státních vyznamenání v jeho rodné Anglii i u nás v Česku. Jak to ale tehdy celé vlastně probíhalo? Řeknete si, že to přece víte. Ale Jeden život představuje nová fakta a uvádí do známého kontextu další zajímavé skutečnosti.

A tak, i když v jádru všichni příběh známe, víme, jak dopadne, a jsme si vědomi klíčových momentů, stále dokáže překvapit, a to je chvályhodné. Zjišťuje, kdo všechno Wintonovi s celou operací pomáhal, uznání se dostává i jeho spolupracovníkům a matce, bez kterých by celá akce neuspěla. Je to osvěžují. Winton je totiž hrdina, ale ve vyprávění jeho příběhu se často vynechávají ti ostatní, kteří pomohli uskutečnit takto odvážný plán.

Režisér James Hawes (Challenger) a scenáristka Lucinda Coxon (Dánská dívka) tak vypráví známý příběh svěže a zajímavě. Pomáhá i síla celé této situace, která se s ní nese dodnes. A tak, i když víme, co se stane a očekáváme třeba onen slavný moment, kdy je při natáčení jednoho britského pořadu odkryto, že se celé jeho publikum sestává z Wintonem zachráněných dětí (a Wintona s jeho manželkou), stejně se neskutečně dojmeme. Síla těchto okamžiků je prostě nepopsatelná a nedílná a tvůrcům se jí daří dobře zprostředkovat.

Tvůrci dobře ztvárňují napětí celého procesu a to, jak vzrušující je.Na první pohled možná trochu zarazí zdlouhavý melancholický začátek. Chvilku trvá, než se snímek dostane k jádru věci. Ale jakmile se začne situace hýbat a Winton a spol. započnou svůj plán, tak nabírá na spádu. Tvůrci zkrátka dobře ztvárňují napětí celého procesu a to, jak vzrušující je. I díky tomu je tak divák lehce vtáhnut do příběhu.

Intenzitě celé situace pomáhají i výrazné herecké výkony. V hlavní roli se zde představují Anthony Hopkins a Johnny Flynn. Hopkins ztvárňuje staršího a životem ozkoušeného Wintona, který nostalgicky a bolestně vzpomíná na válečné dny a zachraňování českých dějin. A Hopkins tuto jeho zlomenost a komplexnost ztvárňuje s lehkostí sobě samou. Působí, jako by se nějak převážně nezamýšlel nad svým přednesem a vše tak vyznívá přirozeně. Je to zkrátka pan herec. Jeho mladší verzi pak představuje Johnny Flynn, který se objevil například v nejnovější filmové adaptaci Emmy. Flynn taktéž odvádí kvalitní kus práce a jeho přednes je silný, výrazný a autentický. Svému staršímu ostřílenějšímu kolegovi se hravě vyrovná a jejich dvě verze Wintona působí jako jedna ucelená postava. To je poměrně ošemetný úkol, který se ve snímcích ne vždy vydaří, ale zde se tvůrcům vyplatilo kvalitní obsazení.

To lze říct i o ostatních postavách. Zejména je pak potřeba vyzdvihnout Helenu Bonham Carter v roli Wintonovy matky. Jedná se o malou vedlejší roli, ale Bonham Carter odvádí skutečně velký kus práce. Její výkon je výrazný a snadno utkví v paměti.

Celou podívanou pak dotváří autentické pražské lokace, dobové kostýmy a rekvizity a chytlavý hudební doprovod. O ten se postaral Volker Bertelmann, který byl oceněn Oscarem za svůj soundtrack k filmu Na západní frontě klid z roku 2022. I zde Bertelmann doplňuje snímek o působivé skladby, které podporují jeho celkovou atmosféru. V doprovodu se často odráží nálada hlavního hrdiny a intenzita situací, se kterými se střetává.

V závěru je Jeden život skutečně působivý snímek, který prostě udělá dojem. Hawes a Coxon střídmě vypráví známý a dokola omílaný příběh a dodávají mu nové rozměry. I přes jeho notoričnost tak dokážou překvapit a dojmout. Osudný čin Nicholase Wintona zkrátka vždy chytne za srdce, i když už ho moc dobře znáte. Tvůrci vše vypráví s úctou a něžností, čímž přidávají podívané na citlivosti. A hold Wintonovi skvěle vzdávají i Hopkins a Flynn jako je ho starší a mladší verze. Oba herci podávají výrazné výkony a jejich postavy skutečně působí uceleně. Pokud tedy hledáte sofistikovaný film s přidanou hodnotou, tak Jeden život je tou správnou volbou.

Občas není dobré se příliš upínat na minulost.

(Foto: BBC Films)

Velkou oporou byla Wintonovi jeho matka.