17 dívek / 17 filles – recenze

[singlepic id=6475 w=200 h=200 float=left]Mateřství osvobozuje?

Těhotenský skandál na jisté střední škole se sice před šesti lety odehrál v USA, ale k uměleckému výkonu podnítil kromě jiných i francouzské tvůrce, konkrétně sestry Delphine a Muriel Coulinovy. Ty zpracovaly režijně i scénáristicky zápletku o mladé Camille (Louis Grinberg), jejíž očekávání radostné události přiměje mnoho spolužaček, aby ji napodobily. Pokud tomu správně rozumím, námět se tak opírá o nepodložený výklad amerických událostí, který se skutečností vlastně příliš nesouvisí.

Samotná idea je hodna zamyšlení.Dobrá, to není tak důležité. Samotná idea, že děvčata si úmyslně „pořizují“ děti, aby získala víc nezávislosti na rodičích a se svými potomky si víc rozuměla, je hodna zamyšlení, nehledě na jejich zjevnou pubertální naivitu. Náhlá změna v podobě těhotenství nezletilých dcer otřese klidem mnoha rodin a nastolí neodbytné téma jejich vlastní svobody a odpovědnosti.

Film je teoreticky schopen nadhodit hned několik myšlenek, ale v zásadě se mu nedaří toho moc sdělit. Ač sledujeme výsledky sexuálních eskapád mnoha holek, neuvidíme zde mnoho lásky jakéhokoliv druhu. Výstřelek je pro děvčata happeningem, jehož následky si očividně plně neuvědomují a snímek končí v takovém okamžiku, že nemůžeme posoudit, jak se nakonec změnily. A kdo vůbec je těch 17 dívek? Pár z nich uvidíme doma při konfrontaci nebo v přátelském prostředí jejich „spolku“, většinou však divákovi splývají.

Drama má určitě svou hodnotu. Když už nic jiného, tak disponuje alespoň realistickými záživnými dialogy, zapálenými herečkami a daří se mu zprostředkovat sondu do života celého městečka i soukromých domácností. Jen ten děj nějak nepřesvědčuje o vlastní důležitosti.

Aby z robátek vyrostli umělci…

[singlepic id=6473 w=400 h=400 float=center]

Není překvapivějšího dárku, než když se dozvíte, že budete strejda… Pokud se nemáte stát rovnou otcem.