Perfektní den / A Perfect Day – recenze

perfektni_den_2015_plakatJak sehnat provaz a nepřijít při tom o život.

Pomáhat jako humanitární pracovník ve válečné zóně na Balkáně není žádný med. Někdy to znamená vytáhnout nabobtnalou mrtvolu ze studny, přespat v autě uprostřed hor, vyhýbat se zabitým a podminovaným kravám… a rozhodně nedostanete dezert, i když by si to alespoň někteří fakt přáli.

Skupinka dobrovolníků se uprostřed hor snaží pochopit místní náturu lidí i jejich specifický humor.Skupinka dobrovolníků se uprostřed hor snaží pochopit místní náturu lidí i jejich specifický humor, stejně jako oficiální příkazy OSN občas pěkně postavené na hlavu. Ani jedno z toho jim nejde zrovna na jedničku. Francouzka Sophie (Mélanie Thierry) je nová a plná elánu něco změnit. Ostřílený Mambrú (Benicio Del Toro) by byl už raději doma v lososově vymalované ložnici a B (Tim Robbins) by na Balkáně asi nejraději zůstal navždy, protože ho doma nikdo nečeká. Tlumočník Damir (Fedja Stukan) pro změnu doma je, ale spolupráce s Aid Across Borders mu život zrovna neulehčuje. A aby toho nebylo málo, přijíždí krásná Káťa (Olga Kurylenko), bývalá Mambrúova milenka, aby rozvířila vodu a možná také ukončila jejich misi…

Španělské drama Perfektní den natočil Fernando León de Aranoa podle knižní předlohy spisovatelky Pauly Farias. Přestože ve filmu nepadne jediný výstřel, krutost války je slyšet na každém kroku. A to především v tom, jak devastuje život obyčejným lidem. Jestli před válkou nikomu nevadilo smíšené manželství, v otevřeném válečném konfliktu, kde se mnohá zvěrstva snadno ztratí mezi jinými a nenávist najednou vyvěrá i ze studen klidných vesnic, je nejlepší si hodně rychle sbalit kufry a ujet.

„Ten film je jako ruská panenka matrjoška. Uvnitř komedie je drama, v něm road movie, v kterém je zase válečný film. (…) Chce být takový, jací jsou humanitární pracovníci – tvrdý, odolný, intuitivní, rychlý a přímý. Není tady čas na nějakou reflexi, pocit viny nebo truchlení. Není čas na soucit či pláč. Je tu jen čas jednat,“ říká o snímku režisér a my mu částečně dáváme za pravdu. V tíživé atmosféře si hlavní protagonisti najdou čas i na trochu humoru, protože jinak by to jen těžko vydrželi. A diváci se během hořkého, ale zároveň smířlivého příběhu dobře zasmějí při konverzačních přestřelkách.

Čas na truchlení či pocity viny by se našel, není to taková rychlá smršť, jakou bychom čekali. Otázka ale je, k čemu by to vedlo. Někdy je zřejmě prostě lepší nechat věci plynout a snažit se v nich moc nešťourat. Ostatně sám snímek několikrát naráží na problematiku pomáhání v cizích zemích. Nepomohli by si nakonec v některých případech tamní lidé nejlépe sami?

Vtipnou vedlejší linkou je vztah Mambrúa s Káťou. Kdekdo by si mohl myslet, že dobrovolničení v opuštěných horských vesničkách přinese člověku jednu odměnu, a to klídek od problémů doma. Jak ale vidno, před partnerskými rozmíškami, bývalými prohřešky a vyčítavými milenkami se neschováme ani na Balkáně…

Perfektní den je pěkný film o smutných věcech. Báječně se hodí k tomu, aby se člověk nezapomněl dívat na život tím správným pohledem a uvědomil si, co je důležité.

Ústřední scéna se studnou rozhodně potěší všechny fanoušky The Walking Dead.

perfektni_den_2015_foto_11

Že je vám povědomý? Tentokrát si Del Toro nevyřizuje účty s mexickou narkomafií, ale pomáhá na Balkáně.

perfektni_den_2015_foto_14

To ovšem vypadá na větší problém než zaminovanou krávu…

perfektni_den_2015_foto_01

75%

Perfektní den / A Perfect Day

Přestože ve filmu nepadne jediný výstřel, krutost války je slyšet na každém kroku. A to především v tom, jak devastuje život obyčejným lidem. V tíživé atmosféře si hlavní protagonisti najdou čas i na trochu humoru, protože jinak by to jen těžko vydrželi. A diváci se během hořkého, ale zároveň smířlivého příběhu dobře zasmějí při konverzačních přestřelkách.