Recenze Plná 6: Sportovní dokument, stejně jako závodník Kamil Holán, obstojí i ve světové konkurenci

Jakmile jednou podlehnete rychlosti, už není cesty zpět.

Víte, co to znamená plná 6? To je okamžik, kdy se motorka řítí maximální možnou rychlostí na nejvyšší stupeň. Pro někoho neuvěřitelný hazard, pro jiné zase pocit neskutečného štěstí. Právě do tohoto světa dává divákům nahlédnout tento časosběrný dokument.

Nabízí jedinečný pohled do života jednoho z aktuálně nejlepších závodníků na přírodních okruzích. Ačkoliv Kamil Holán nemá takové materiální zázemí jako ostatní, dokáže se jim vyrovnat i na těch nejtěžších tratích. Tvůrci s ním po dobu šesti let natáčeli na nejrůznějších soutěžních akcích, ale i v soukromí.

S nedostatkem financí se nepotýkají pouze čeští závodníci na motorkách, jak vidíme ve snímku, ale i filmaři, kteří o nich chtějí točit. Důležitou součástí je proto v obou případech shánění prostředků. Aby se dílo podařilo dokončit a udrželo si požadovanou úroveň, vytvořili autoři sbírku na crowdfundingové platformě. Ono cestovat tolik let nejenom po Česku, ale také po Belgii, Spojených státech, Maďarsku a podobně není úplně levná záležitost.

Ale co by člověk neudělal pro svou vášeň? Jakmile tento rodák ze Žďáru nad Sázavou poprvé nasedl na motorku, okamžitě si to zamiloval a začal jezdit nejdříve rekreačně a potom i profesionálně. O těchto jeho začátcích se většinou pouze vypráví. Škoda, že není dostupný nějaký videozáznam, který by to ukázal názorně. Jediným materiálem z té doby jsou rodinné fotografie.

Při sledování se vám pravděpodobně budou honit hlavou dvě protichůdné myšlenky.Při sledování se vám pravděpodobně budou honit hlavou dvě protichůdné myšlenky. Že to musí být neuvěřitelný pocit řítit se takovou rychlostí kupředu a nepodlehnout strachu. A tou druhou je, že takový člověk musí být blázen, když je ochoten tak často riskovat svůj život, ačkoliv má rodinu, děti a partnerku. Paradoxně nebezpečí číhá na každém kroku – to samé by se dalo v podstatě říct třeba o jízdě po dálnici D1 v plném provozu.

Snímek ukazuje obě strany této mince. Při legendárních motocyklových závodech Tourist Trophy na ostrově Man občas dochází ke smrtelným nehodám. Když se průměrná rychlost pohybuje přes 214 kilometrů v hodině, je sebemenší škobrtnutí téměř osudné. Nicméně závod na tomto okruhu je stále považován za velmi prestižní událost, takže si ho každoročně nenechá ujít mnoho motorkářů. Ve chvílích, kdy má Kamil Holán nějakou havárii, trnou nejenom jeho nejbližší, ale i diváci. Na toto téma se nejvíce rozpovídají jeho matka a přítelkyně, což je pochopitelné. Už se však bohužel nedozvíme, jaký názor na to mají například jeho dcery.

Velmi působivé jsou záběry řítící se motorky přímo z pohledu řidiče. I naprosto nezasvěcený sledující díky nim dokáže alespoň částečně pochopit to, kvůli čemu je pro někoho tento sport tak přitažlivý. Závodníkům musí vylétnout adrenalin do závratných výšin. A mnohdy teprve tehdy, když se člověk ocitne tak děsivě blízko nebezpečí smrti, dokáže mít v plné míře radost ze života.

Nezvyklý je také výběr hudebního doprovodu. I když by se dalo očekávat, že zběsilou jízdu bude doprovázet nějaký rockový nářez, často překvapivě slyšíme orchestrální hudbu. Tu zkomponoval skladatel Marek Doubrava a nahrál ji symfonický orchestr Score.

Časosběrný dokument Plná 6 se rozhodně vymyká běžné české tvorbě. Snímků zaměřených na nějaké sportovní odvětví u nás vzniká hodně poskrovnu. Jedním z důvodů může být právě fakt, že to vyžaduje velké množství financí, ale není to nikdy určeno pro mainstreamové publikum. To platí i v tomto případě, film si nejvíce užijí příznivci motocyklových soutěží. Pokud jím však nejste, sice nebudete dílem uraženi, ale ani nijak zvlášť uchváceni. K tomu by bylo potřeba ještě více rozvinout osobní rovinu, abyste se dokázali s hlavním hrdinou více ztotožnit. Návratnost takové investice je tedy vždy nejistá. To má dílo společné s tímto sportem – materiální zázemí českých jezdců se zdaleka nevyrovná těm světovým. Navzdory tomu u nás existují lidé, kteří si jdou vytrvale za svým a dosahují neuvěřitelných výsledků. I za cenu toho, že je to může stát všechno, co mají.

Jestliže se chcete profesionálně věnovat nějakému sportu, musíte do toho dávat vše.

Plná 6
(Foto: Aerofilms)