Recenze: Hokus Pokus 2 se snaží oživit kouzlo původního snímku, ale utápí se v nostalgii a nudných nových postavách

Sestry Sandersonovy jsou zpátky!

A jejich entrée má jako vždy docela styl. Tedy do jisté míry. Vezměme to však popořadě. Celý příběh začíná o několik stovek let dříve, kdy se seznamujeme s mladými Winifred, Sarah a Marry Sandersonovými a zjišťujeme, jak přišli ke svým čarodějným schopnostem. Poté se přesouváme do současného Salemu a děj se začíná zaměřovat na dvě kamarádky, Beccu a Izzy, které se chystají na svůj tradiční „okultistický obřad“ do lesa oslavit narozeniny Becci (které shodou okolností připadají na Halloween). Při tom však tentokráte nevědomky osvobodí obávané čarodějky Sandersonovy. A závod s časem a o přelstění nepřítele začíná.

Zdá se, že se režisérka Anne Fletcher a scenáristka Julie D’Angelo nemohly zkrátka rozhodnout, co si od svého snímku slibují.Samotný příběh, leč neurazí, nepřináší nic objevného a v závěru si říkáme, na co jsme to vlastně ty dvě hodiny koukali. Struktura děje je totiž poměrně podobná původnímu filmu z 80. let: skupina puberťáků osvobodí náhodou nebezpečné čarodějky a posléze se je snaží zastavit, aby si nezotročili celé město. K této neoriginálnosti se navíc přidává to, že scénář tak trochu působí jako chaotická směsice, která neví, jestli chce být zajímavým halloweenským filmem nebo hormonální pubertální podivností. Zdá se, že se režisérka Anne Fletcher a scenáristka Julie D’Angelo nemohly zkrátka rozhodnout, co si od svého snímku slibují.

Na druhou stranu však stojí za pochvalu humor. Postavení středověkých postav do moderní současnosti funguje a tvůrcům se vede zanechat dobře míněné narážky na původní film, které baví. Dobrou tzv. obnovenou scénou je pokus čarodějek odletět z lékárny na improvizovaných „košťatech“, který velmi přímo, ale povedeně, kopíruje totožný moment z prvního dílu.

Ve filmu je ale také plno bizarních a místy trochu křečovitých momentů. Například, když se sestry náhodou zapojí do soutěže o nejlepší kostým zobrazující právě je tři, což vyústí v podivné hudební číslo, při němž zpívají svojí verzi písně One Way Or Another. Ostatně většina momentů spojená se zpíváním je zvláštní a do zbytku příběhu jaksi nesedí, i když se tvůrci sebevíc snaží.

A přesto, že je snímek zaměřen na mladší cílovku, tak stejně obsahuje nadměrné množství dětinské naivity, což kazí celý zážitek. Toto klišé umocňuje pocit, že se díváme na young adult obsah, což první Hokus Pokus rozhodně nebyl. Mělo by to celé být především o ústřední sesterské trojici, ale ty dostávají pomálu času na obrazovce a většinou jsou zastíněny nezajímavým dějem kolem teenagerovských postav.

Ty nejenže jsou napsány velmi ploše a jednorozměrně (celý konflikt mezi třemi kamarádkami spočívá v tom, že jedna z nich si našla kluka a začala se kamarádit i s jeho cool partou, ano, snímek má opravdu čas se tímhle zabývat), ale nepomáhají ani slabé výkony mladých hereček, které opravdu ničím moc neoslní.

Na druhé straně sestry Sandersonovy v podání Bette Midler, Kathy Najimy a Sarah Jessica Parker jsou barvité, výrazné a osobité jako vždy. Veškeré scény s jejich postavami patří mezi světlé momenty a všechny tři jmenované herečky odvádí kvalitní práci, zejména pak Midler, která v jednu chvíli podává opravdu silný a emocionální výkon. Za pochvalu stojí i Doug Jones jako Billy Butcherson, kterému se oproti původnímu filmu dostává více prostoru, což je jen dobře. Jonesův výkon je kvalitní a svou postavou si osvojí nejednoho diváka.

Ve snímku se pak objevují i mladší verze ústřední čarodějnické trojky. Tyto tři mladičké herečky se až příliš moc snaží napodobit/zkopírovat své starší/dospělé verze a vlivem toho opravdu dost přehrávají, a to až do nesnesitelné míry – ano, je požadované, aby postavy působily jednotně a mladé verze působily skutečně jako původní hrdinky za mlada (čemuž spíš napomohly kostýmy a masky), ale je také na pováženou, že se přeci desetiletá verze nemůže chovat stejně jako její o stovky let starší já.

V závěru je tak pokračování Hokus Pokus v zásadě průměrná podívaná, která sice neurazí, ale také ničím příliš nenadchne. Příběh je plytký, předvídatelný a plný klišé, poměrně silně se tu tlačí na nostalgii, humor je většinu času dobře míněný, dospělí herci podávají skvělé výkony, avšak jejich mladší kolegové trochu zaostávají, hudební momenty jsou bizarní, kostýmy povedené a vizuální efekty působí trochu amatérsky (zvláště když mají čarodějky vystřelovat magické paprsky nebo poletovat, green screen je zde zkrátka více než okatá). Dohromady tak jde o nedodělaný film, který sice do jisté míry pobaví, ale na Disney+ se určitě najde lepší podívaná.

Halloweenský rituál v temné lese: co by se tak mohlo pokazit?

Hokus Pokus 2
(Foto: Walt Disney Pictures)