Recenze Pohled motýla: Pomalé vypravování o dopadech války diváka uvrhne do deprese

Člověk zažije občas v životě věci, které na něm zanechají stopu už navždy.

Za dramatem Pohled motýla stojí mladý ukrajinský režisér Maksym Nakonechnyi. Na vzniku filmu se kromě Ukrajiny podílely také další státy, konkrétně Česko, Chorvatsko a Švédsko. Díky momentální situaci ve světě se snímku dostalo velké pozornosti, protože nabývá na větší aktuálnosti než kdy dříve.

Vojačka Lilja je expertkou na vzdušný průzkum. Díky jejím schopnostem ovládat dron se jí přezdívá Motýl. Během jedné operace byla zajata separatisty, kteří ji několik měsíců drželi na Donbase. Když se odtamtud dostane, chce vést normální život. Jenže si v sobě nese trauma, které ji neustále pronásleduje nejen v nočních můrách. Nedokáže se proto jen tak vrátit do role manželky, dcery nebo matky.

Samotný příběh se inspiruje skutečnými událostmi.Samotný příběh se inspiruje skutečnými událostmi. Popisuje zoufalou situaci na Donbase, kde od roku 2014, kdy tam vypukl ozbrojený konflikt mezi Ukrajinci a Rusy, dochází k nejrůznějších zvěrstvem. Mimo jiné například k používání znásilnění jako válečné taktiky k zastrašení obyvatel. Nehledě na to, že od začátku války na Ukrajině v únoru 2022 se situace ještě zhoršila.

Lilju ztvárňuje neuvěřitelným způsobem herečka Rita Burkovska. Její hraní je tak působivé, že si divák občas připadá, jako by koukal spíš na dokument. V tomhle případě skutečně platí, že méně je někdy více. Ne všechna bolest postavy musí být na první pohled vidět v její tváři, gestech nebo pohybu.

V těch nejtěžších okamžicích života je často člověk distancovaný sám od sebe, aby celou situaci zvládl. Tenhle přístup výstižně demonstruje neustále se vracející pohled na svět z dronu. Ať už jde o záběry z válečného prostředí, nebo z obyčejných činností, které Lilja během dne dělá. Úplně nejvýraznějším prvkem snímku je specifický zvuk, který dron vydává při letu. Hlasité bzučení je nejen otravné, ale má taky po čase dost depresivní efekt.

Film dokáže zprostředkovat ty nejhlubší emoce, aniž by je člověk musel sám přímo v danou chvíli prožívat. Byť se může jednat jen o letmé nastínění určitých pocitů, které jsou ve skutečnosti mnohem silnější. Právě něco takhle jedinečného se daří tomuto dramatu. Naštěstí se to neděje lacinou cestou, což stojí za ocenění.

Někomu se může zdát, že si autor vzal příliš velké sousto. Věnuje se totiž vícero různým tématům, u kterých pak nezvládne jít víc do hloubky. Největší pozornost se věnuje právě traumatům a tomu, jaký dopad má na blízké osoby člověka, který ho prožívá. Řeší se ale taky třeba otázka potratu dítěte, které bylo počato při znásilnění. Tvůrce nezapomíná ani na popis bezútěšné situace ve válkou zmítaném státě. Jsou v něm rasové rozepře a váleční hrdinové se netěší zase tak velké oblibě, jak by se dalo čekat.

Další oblastí, ve které dílo trochu zaostává, je styl vypravování. Je pochopitelné, že takový příběh se nedá tak úplně podat formou akčního trháku. Na druhou stranu nemusí nutně diváka uspávat dlouhými tichými pasážemi, během kterých se skoro nic neděje.

Drama Pohled motýla má o to větší váhu, že na Ukrajině momentálně neustále pokračuje válečný konflikt. Popisují se v něm tedy jeho dopady na tamní společnost, které jsou pro obyvatele jiných států zcela nepředstavitelné. Tento film je ovšem poměrně výjimečný v tom, že na celou situaci nahlíží z pohledu ženy. Ta kvůli traumatu z války nedokáže fungovat v běžném životě, ačkoliv se o to úpěnlivě snaží. Citlivý způsob vyprávění může být pro někoho až příliš pomalý. Pokud ho ale hned nezavrhnete a podaří se vám na něj napojit, pak ve vás snímek zanechá hluboký dojem.

Nejhorší situace je, když vám přestanou rozumět i vaši nejbližší.

Butterfly Vision (2022)
(Foto: Krutón)