Recenze: Tonda, Slávka a kouzelné světlo je milá pohádka s okouzlujícími vizuály

Animák pro děti i dospělé.

To je přesně Tonda, Slávka a kouzelné světlo režiséra Filipa Pošivače a scenáristky Jany Šrámkové. Snímek, který byl oceněn na četných festivalech animovaných filmů, dostál svým mnohým pozitivním ohlasům. Pošivačovo dílo si odneslo prestižní cenu poroty v soutěžní sekci Contrechamp z Mezinárodního festivalu animovaného filmu ve francouzském Annecy nebo sošku za nejlepší celovečerní film na španělském Sitges Film Festival. Uveden byl v téměř 60 zemích a zanedlouho se s ním Pošivač pokusí dobýt i Japonsko. A po jeho zhlédnutí je tento obrovský úspěch naprosto zřetelný.

Snímek přináší jemný příběh, který se zaměřuje na Tondu. Tonda není obvyklý kluk – jeho tělo totiž svítí. A proto ho rodiče moc nikam nepouští a je věčně připoután k červenému provázku, aby se jim neztratil. Kvůli tomu také nemá moc kamarádů, vlastně žádného. Vše se však změní, když se do jeho paneláku nastěhuje Slávka se svou maminkou. Tondův život se obrací naruby a najednou zažívá nečekané dobrodružství a objevuje se Slávkou zákoutí jejich domu i monstrum, které se skrývá v jeho útrobách a čeká na svou příležitost vysát všechno světlo z budovy.

Zápletka sice není nijak zvlášť komplikovaná, ale to ani nelze od dětského filmu očekávat. Příběh je však i přesto velmi působivý a jímavý, protože i přes svou jednoduchost nepostrádá hloubku a emoce. Mimo to se tu najde také plno symbolismu a metafor: Co přesně znamená Tondův světélkující stav? Co představuje temné monstrum v útrobách paneláku? Jaký je význam podivného domovníka, který se o monstrum stará? A vůbec symbolické je i celkové pojetí dospělých postav (především rodičů). Rodiče tu totiž jsou obecně vyobrazování v nepříliš pozitivním světle – k dětem se chovají nepěkně (i Tondovi rodiče, kteří jsou zkrátka až příliš opatrní a přehnaně ochranářští). Je to takové klišé, které kreslené filmy rády používají, ale otázka je, zda je dobře ukazovat dětskému publiku dospělé v takovém světle.

To je však jen drobný vroubek na jinak velice povedené podívané se skutečně jímavým a sympatickým příběhem, který srší pozitivitou a má zkrátka duši. Navíc se tu najde i značná dávka romantiky a emocí, kterou by divák od dětského filmu nečekal. Překvapivá jsou i vyspělá témata, která se tu řeší – vztahy s rodiči, samostatnost, deprese a úzkosti. Kromě toho je tu však také i přiměřená dávka humoru, který je jemný, nenucený a zkrátka pobaví v tu správnou chvilku.

Tvůrci si skutečně pohráli se sebemenšími detaily a vytvořili tak originální fantaskní svět, který do sebe vtáhne dětského i dospělého diváka.Nejvýraznější součástí celého díla jsou však bezesporu originální vizuály, které tu jsou opravdu tou hlavní hvězdou. Kvalitně odvedená loutková animace je opravdu úchvatná a dodává snímku neuvěřitelné kouzlo. Tvůrci si skutečně pohráli se sebemenšími detaily a vytvořili tak originální fantaskní svět, který do sebe vtáhne dětského i dospělého diváka. A meze nekladli ani při využití světla (jak může být již z názvu patrné) a tmy. Oba tyto prvky hrají ve vyprávění klíčovou roli.

Kromě toho pak celou podívanou podkresluje i hravý hudební doprovod. Sympatické skladby doplňují náladu příběhu a jeho fantastičnost. Do toho jsou pak vkládány i humorně hity jako Leaving on a Jet Plane Johna Denvera. A potěší i závěrečná píseň Vesmír má, kterou společně nazpívali Tomáš Klus a Sima Magušínová.

V neposlední řadě stojí za zmínku i herecké obsazení, které propůjčilo hlasy postavičkám. Zvláště pak dětští herci, jejichž hlasové výkony táhnou celou podívanou. Hlasy Michaela Poláka a Antonie Barešové jsou srdci podívané. Potěší také postavy znějící jako Ivana Uhlířová, Matěj Hádek, Jana Plodková, Pavel Nový nebo Eva Holubová.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo je v závěru kouzelná podívaná, která nadchne především svými vizuály. Loutkáři dali do vzniku postaviček opravdu vše a po vizuální stránce tak snímek září. A to doslova, protože výrazné světelné prvky činí z tohoto animáku skutečně magický zážitek. Sympatický je i příběh, který má duši a srší pozitivitou. A něžný humor potěší děti i dospělé, stejně jako celý film. Češi, Slováci a Maďaři tak spojili síly a vytvořili snímek, který pomalu dobývá svět a má potenciál zanechat za sebou výraznou stopu na zahraničních festivalech.

Tahle polštářová pevnost má trochu jiný kalibr.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo (2023)
(Foto: nutprodukcia)

Ten moment, když vám někdo zazvoní u dveří a vy jste nikoho nečekali.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo (2023)
(Foto: nutprodukcia)

Posviť mi na cestu!

Tonda, Slávka a kouzelné světlo (2023)
(Foto: nutprodukcia)
85%

Tonda, Slávka a kouzelné světlo

Tonda, Slávka a kouzelné světlo je v závěru kouzelná podívaná, která nadchne především svými vizuály. Loutkáři dali do vzniku postaviček opravdu vše a po vizuální stránce tak snímek září. A to doslova, protože výrazné světelné prvky činí z tohoto animáku skutečně magický zážitek. Sympatický je i příběh, který má duši a srší pozitivitou. A něžný humor potěší děti i dospělé, stejně jako celý film. Češi, Slováci a Maďaři tak spojili síly a vytvořili snímek, který pomalu dobývá svět a má potenciál zanechat za sebou výraznou stopu na zahraničních festivalech.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací