Recenze Útěk do Berlína: Nepřikrášlené vyprávění o kontroverzní akci

Naši minulost vždy stojí za to si připomínat.

Dokumentární film o útěku pětičlenné skupiny bratří Mašínů z tehdejšího Československa až do Západního Berlína popisuje dramatickou 30denní cestu ke svobodě. Vysokou cenu za ni zaplatili jak ti členové, kterým se útěk nezdařil, tak rodiny a blízcí. Jeden z největších (a také nejkontroverznějších) příběhů studené války se už podruhé za krátkou dobu ocitá na očích filmovým divákům. Po hraných Bratrech je tu dokument Martina Froydy a Jana Nováka. Asi nemá cenu zmiňovat, že realitu popisuje poctivěji. Zároveň si na výpověď zúčastněných můžete udělat názor sami bez zbytečné dramatizace.

Na úvod se jen lehce načrtne, do jaké domácnosti se bratři, spolu se svou sestrou Zdenou, narodili. Popravený otec svým dětem vštěpoval, že musí bojovat za svobodu země, neboť je to nejdůležitější role uvědomělého občana. Jeho významný odkaz si ale uvědomili až mnohem později.

V dokumentu vidíme Josefa Mašína, který čile vypráví detaily z událostí před sedmdesáti lety. Mašín je svéráz a jde z něj cítit vojenská nátura. Ničeho nelituje, za nic se neomlouvá, sem tam zažertuje. Nemusíme se s jeho názory ztotožňovat, ale jeho výpověď je alespoň autentická a nemáme pocit, že by se nám podbízel. V dalších záběrech jeho projev vyrovnává sestra Zdena, více lidsky a emotivně. Uvidíme také některé pamětníky, ať už policisty, či Němce z druhé strany barikády, jejichž rodiny pomáhaly skupinu na jejich cestě ukrývat – více či méně dobrovolně. A dále z archivních záběrů slyšíme výpovědi Milana Paumera a Ctirada Mašína.

Snímku se daří udržovat příjemné tempo a napětí, aniž by musel přehnaně dramatizovat.Snímku se daří udržovat příjemné tempo a napětí, aniž by musel přehnaně dramatizovat. Každou minutu či dvě se střídá “vypravěč”, historici uvádí činy do souvislostí. Nejdříve jdou události popořadě, poté se začne skákat v čase a může pro diváka vzniknout trošku chaos. Ze začátku snímku se často překrývají scény, jako přelet dronem nad krajinou s pochodujícími vojáky, což má asi působit dramaticky, ale začne to být dost otravné a hlavně nepříjemné, naštěstí se od téhle vychytávky během chvilky upouští.

Ať už jsou osobnosti, kterými se dokument zabývá, jakkoli kontroverzní, nesnaží se je příliš velebit, jen je nechává vykládat svůj příběh. Tu stroze a chladně, tu emotivně či s humorem. Film jako takový má opravdu spád a je velmi kvalitně zpracován, Můžeme se zamýšlet nad tím, proč i po sedmdesáti letech osudy bratří Mašínů a jejich skupiny budí vášně, zda a proč by měli být nazýváni hrdiny, a nakonec: čím naše země prošla a kde jsme kvůli – či díky – naší pohnuté historii dnes.

Dřív se do Berlína nedalo dostat jen jednoduše busem.

Útěk do Berlína (2023)
(Foto: Cineart TV Prague)

Podíváme se na místa, kde se skupina ukrývala.

Útěk do Berlína (2023)
(Foto: Cineart TV Prague)

A můžete si o tom všem myslet co budete chtít.

Útěk do Berlína (2023)
(Foto: Cineart TV Prague)
70%

Útěk do Berlína

Ať už jsou osobnosti, kterými se dokument zabývá, jakkoli kontroverzní, nesnaží se je příliš velebit, jen je nechává vykládat svůj příběh. Tu stroze a chladně, tu emotivně či s humorem. Film jako takový má opravdu spád a je velmi kvalitně zpracován, Můžeme se zamýšlet nad tím, proč i po sedmdesáti letech osudy bratří Mašínů a jejich skupiny budí vášně, zda a proč by měli být nazýváni hrdiny, a nakonec: čím naše země prošla a kde jsme kvůli - či díky - naší pohnuté historii dnes.